Med sampling av analog lyd gjør man om analogt signal til digitalt. Lyd blir samplet når man måler den over jevne mellomrom. Hvor ofte vi sampler et analogt signal, måles i hertz.
3.2
Ved å komprimere lyd gjør man lyd-filen slik at den blir mindre. Man gjør den mindre ved å gjøre om filformat. Den er da lettere overførbar og mer tilgjengelig. Den kan ikke spilles av når den er pakket inn. Den må pakkes ut igjen.
3.3
I digitale radiosendinger brukes formatet DAB+. Det finnes mange fordeler med DAB+ som bedre lyd og plass til flere radiokanaler.
3.4
Vi måler oppløsningen til et digitalt kamera med megapiksler.
3.5
Digitale kameraer bruker filtypen JPEG. Nyere og mer avanserte kameraer kan håndtere filtypen RAW. Denne har muligheten til å lagre ukomprimerte filer.
3.6
Digital video:
Digital video brukes i helt alminnelige TV-sendinger. Det brukes også i Blueray, på Youtube og på DVD-plater.
3.7
Standarder for digital video er Mpeg-2, Mpeg 4, AVCHD og MKV:
3.8
Med 1080i menes det at det sendes 50 ''halve'' bilder i sekundet i en video.
3.9
Noen sensorer som brukes i spillkonsoller:
-Infrarøde lysgivere.
-Laserstråler som registrerer avstand.
-Bevegelsesensorer i håndkontroller.
-Magnetføler som kan registrere retning.
3.10
Vanlig overføringshastighet for ADSL er 1500-4000 kilobit per sekund.
3.11
Asynkron dataoverføring er at det er forskjell på opplasting- og nedlastningshastighet.
3.12
Man kan få internettilkobling via kabel-tv, Modem og ISDN.
3.13
Eksempler på utstyr med innebygd datamaskin:
-MP3-spiller
-Minibanker
-Mobiltelefoner
-Aircondition
- Håndholdte PC'er
Vebjørn C. Storvik, 2STUA
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar